OUR PRIME MINISTER

OUR PRIME MINISTER
Yang Amat Berhormat, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia

SATU MALAYSIA

SATU MALAYSIA
"Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan".

Sabtu, 11 Disember 2010

Kongsi pengalaman Korea Selatan


Najib Tun Razak bersama Lee Myung-bak menyaksikan majlis menandatangani perjanjian persefahaman antara Anifah Aman (duduk, kanan) dan Kim Sung-hwan (kiri) di Putrajaya, semalam. – BERNAMA


PUTRAJAYA 10 Dis. – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Malaysia berminat untuk berkongsi pengalaman dan mempelajari kemajuan yang dimiliki oleh Korea Selatan dalam membangunkan teknologi nuklear termasuk pembinaan reaktor nuklear pintar dan berskala kecil.

Perdana Menteri berkata, Kuala Lumpur juga mengambil perhatian bagi mendapatkan perincian tentang bidang tertentu antaranya kekuatan firma Korea Selatan dalam bidang teknologi hijau dan tenaga diperbaharui serta teknologi alternatif.

‘‘Saya bercakap dengan Presiden Lee Myung-bak bahawa Malaysia sangat kagum dengan prestasi ekonomi Korea Selatan dalam tempoh 10 tahun yang lalu apabila mampu menjadi peneraju dalam bidang tertentu.

‘‘Jadi kita harap dapat belajar pengalaman mereka termasuk dalam menyusun semula dan melakukan pembaharuan ekonomi,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar bersama Myung-bak selepas mengadakan mesyuarat dua hala di pejabatnya di sini hari ini.

Presiden Korea Selatan itu bersama 20 anggota delegasinya mengadakan lawatan rasmi selama tiga hari ke negara ini bermula semalam sempena ulang tahun ke-50 hubungan diplomatik republik itu dengan Malaysia.

Perdana Menteri yang menyifatkan mesyuarat dua hala itu sebagai produktif dan positif percaya bahawa hubungan dua hala antara Malaysia dan Korea Selatan bertambah kukuh hasil lawatan Myung-bak ke negara ini.

Dalam hal ini, Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, hubungan yang baik antara kedua-dua negara menyaksikan hubungan dagang bilateral telah melonjak kepada 34 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

‘‘Kita percaya hubungan dagang dua hala boleh bertambah dua kali ganda bagi tempoh lima tahun akan datang dan untuk itu kita perlu menggalakkan pelaburan melibatkan kedua-dua negara terutama membabitkan firma Korea Selatan yang telah beroperasi di negara ini.

‘‘Kita sedia memberikan sokongan kepada mereka dan memberikan insentif bagi tujuan itu,” katanya.

Selain itu, Perdana Menteri menyatakan, kedua-dua negara juga boleh mengadakan kerjasama bagi meneroka pasaran di negara-negara ketiga dengan mengambil kira kelebihan Malaysia yang mempunyai jaringan kukuh dengan negara-negara berkenaan manakala Korea Selatan pula boleh menawarkan teknologinya.

‘‘Dengan bekerjasama ini, kita dapat meraih peluang yang lebih banyak dalam pasaran luar,” katanya.

Justeru beliau berkata, kedua-dua negara bersetuju agar ditubuhkan Majlis Ekonomi Malaysia-Korea Selatan bagi membolehkan sektor swasta meneroka dan berbincang usaha mengukuhkan perkongsian dan kerjasama ekonomi dua hala.

Najib berkata, kedua-dua negara bersetuju untuk mengkaji bagi mengadakan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) berasingan bagi menyokong FTA ASEAN-Korea Selatan kerana langkah itu dilihat dapat memperkukuhkan lagi hubungan dua hala Malaysia dan republik itu.

‘‘Kita juga melihat kepada hubungan dalam konteks lebih luas iaitu melibatkan rakyat dengan rakyat yang menyaksikan banyak pertukaran dilakukan termasuk kedatangan pelancong Korea Selatan ke negara ini.

‘‘Malaysia boleh menawarkan kekuatannya membabitkan eko pelancongan, kepelbagaian bio dan budaya pelbagai kaum serta kehidupan kosmopolitan selain kelebihan untuk membeli-belah dengan harga yang kompetitif.

‘‘Kita juga menyentuh tentang penambahan pelajar Malaysia ke Korea Selatan kerana negara ini kagum dengan budaya dan etika kerja masyarakat Korea Selatan selain peningkatan pelajar Korea Selatan menuntut di negara ini,” katanya.







Lee Myung-bak pelawa Malaysia adakan kerjasama dalam bidang nuklear

PUTRAJAYA 10 Dis. – Presiden Korea Selatan, Lee Myung-bak yang melakukan lawatan rasmi dua hari ke negara ini mulai semalam sebenarnya pernah beberapa kali datang ke Malaysia ketika zaman 60-an atas pelbagai urusan termasuk perniagaan.

Ternyata pengalaman menjadi ahli perniagaan digunakan sepenuhnya apabila berjaya bertindak mempromosi kepakaran tenaga nuklear yang dimiliki republik tersebut dalam mesyuarat delegasi dua hala bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

Myung-bak berkata beliau mengambil peluang dalam mesyuarat tersebut bagi menjelaskan tentang pembangunan reaktor nuklear pintar yang mana negaranya sekarang merupakan model terbaik dunia bagi teknologi tenaga nuklear yang selamat.

Sambil mengajak Malaysia untuk mengadakan kerjasama dalam bidang itu, beliau berkata, penggunaan tenaga nuklear adalah sejajar dengan usaha pelbagai negara masa ini dalam menangani fenomena perubahan cuaca.

‘‘Saya jelaskan, sekiranya datang ke negara saya anda akan lihat bagaimana tenaga nuklear selamat telah dibangunkan dan ramai juga orang mengambil perhatian tentang bagaimana penduduk yang tinggal di kawasan sekitar reaktor, di Korea Selatan sebenarnya ramai penduduk tinggal dan bekerja di sekitar kawasan tersebut,” katanya dalam sidang akhbar bersama Perdana Menteri selepas mesyuarat delegasi dua hala tersebut di sini hari ini.

Mengenai penyimpanan sisa buangan nuklear, Myung-bak berkata, sebenarnya Korea Selatan menjadi model bagi golongan yang mengambil berat soal keselamatan teknologi itu.

‘‘Kita mempunyai teknologi terbaik di dunia dan di kawasan reaktor kita beroperasi dan tempat penyimpanan sisa buangannya sebenarnya mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya dan Najib bersetuju tentang perlu ada usaha berpanjangan untuk menangani fenomena perubahan cuaca dan dalam hal ini tenaga nuklear adalah suatu yang menjimatkan serta selamat bagi masa depan selain membantu dari segi keperluan penggunaan tenaga berkesan.

‘‘Sebenarnya persepsi tentang keselamatan tenaga nuklear telah berubah dan dengan itu saya mahu rakyat Malaysia didedahkan dengan perkara itu terutama kepada mereka yang prihatin tentang soal keselamatan dan keupayaannya.

‘‘Kami harap dapat bekerjasama dengan Malaysia dalam bidang ini,” katanya.

Sementara itu, menjawab soalan daripada wakil media Malaysia, Myung-bak berkata, republik itu melahirkan rasa minat untuk mempelajari kaedah pelaksanaan sistem kewangan Islam yang berjaya dibangunkan oleh Malaysia.

































Sultan Johor, Sultan Kelantan dikurnia DK

SHAH ALAM 10 Dis. - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V dikurniakan Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati (DK) sempena ulang tahun ke-65 keputeraan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, esok.

Istiadat pengurniaan darjah kebesaran itu akan berlangsung di Istana Alam Shah, Klang pada pagi esok.

Dua orang menerima Darjah Kebesaran Seri Paduka Mahkota Selangor (SPMS) darjah kelas pertama yang membawa gelaran 'Datuk Seri' iaitu Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dan Pro Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Tan Sri Dr. Abdul Rahman Arshad.

Anakanda Sultan Selangor, Tengku Amir Shah Sultan Sharafuddin Idris Shah dikurniakan Darjah Kebesaran Datuk Setia Sultan Sharafuddin Idris Shah (SSIS) kelas pertama yang membawa gelaran Datuk Setia.

Seorang lagi penerima darjah kebesaran tersebut ialah Pro Canselor Universiti Putra Malaysia (UPM), Tan Sri Dr. Nayan Ariffin.

Seramai 12 orang dikurniakan Darjah Kebesaran Datuk Paduka Mahkota Selangor (DPMS), darjah kelas kedua yang membawa gelaran 'Datuk' kepada lelaki dan 'Datin Paduka' bagi penerima wanita.

Mereka didahului oleh Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Teng Chang Khim; Pengarah Urusan Sime Darby Property Berhad, Datuk Tunku Putra Badlishah Tunku Annuar; Naib Canselor Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, Leftenan Jeneral Datuk Wira Allatif Mohamed Noor.

Pakar Klinikal Kanan O&G Markas Tentera Darat, Leftenan Jeneral Datuk Dr. Abdul Razak Md. Yusoff; Laksamana Madya Panglima Angkatan Bersama, Markas Angkatan Tentera Laut, Datuk Jamil Osman; Timbalan Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) - Pentadbiran dan Pembangunan, Md. Nasir Md. Arshad.

Turut menerima DPMS ialah Timbalan Ketua Pengarah II Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia, Datuk Wahab Hamid; Yang Dipertua Majlis Perbandaran Klang, Mislan Tugiu; Pegawai Daerah Hulu Langat, Zainal Abidin Aala dan Pengarah Jabatan Alam Sekitar (JAS) Selangor, Che Asmah Ibrahim.

Pakar Perunding Bedah Am dan Ketua Jabatan Bedah Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Dr. Mohamed Yusof Abdul Wahab dan Pengarah Nestle (M), Berhad, Mohd. Rafik Shah Mohamad.

Seramai 16 orang menerima Darjah Kebesaran Datuk Sultan Sharafuddin Idris Shah (DSIS), darjah kelas kedua yang membawa gelaran 'Datuk' bagi lelaki dan 'Datin Paduka' bagi wanita.

Mereka ialah Panglima Sistem Armada, Markas Tentera Laut, Laksamana Pertama Datuk Khairuddin Khalid; Timbalan Asisten Ketua Staf (AKS) Perkhidmatan Anggota Kementerian Pertahanan, Brigedier Jeneral Datuk Ahmad Anuar Ahmad dan Dekan Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi (UiTM), Prof. Datuk Dr. Ramlah Adam.

Bekas ketua pasukan bola sepak Malaysia pada Sukan Olimpik 1972, Datuk M. Chandran; Pegawai Daerah Klang, Bakhtiar Hussin; Ketua Pengarah Perbadanan Harta Intelek Malaysia, Azizan Mohamad Sidin; Pengarah Institut Penyelidikan Produk Halal UPM, Prof. Dr. Yaakob Che Man dan Pengarah Pasukan Pertubuhan Khas Persekutuan Majlis (Sabah/Labuan) Keselamatan Negara, Misri Barham.

Penerima lain, Pensyarah Jabatan Fizik Universiti Malaya (UM), Prof, Dr. Mohd. Zambri Zainuddin; Pensyarah Kanan Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Ab. Halim Tamuri; Pendaftar UPM, Wan Azman Wan Omar dan Ketua Pegawai Eksekutif Worldwide Holdings Berhad, Norazlina Zakaria.

Naib Presiden Eksekutif Sapura Secured Technologies Sdn. Bhd., Wan Shaharuddin Wan Mahmood; Pegawai Eksekutif NGV Tech Sdn. Bhd., Zulkifli Sharif; Ketua Pegawai Eksekutif I-Berhad, Eu Hong Chew dan Timbalan Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan SP Setia Berhad, Teow Leong Seng.

Seramai 15 orang dikurniakan Darjah Kebesaran Setia Mahkota Selangor (SMS) antaranya, Pengarah Dasar dan Pengurusan Markas Tentera Darat, Kolonel S. Suriakala; Pengarah Sumber Markas Tentera Darat, Kolonel Nazri Abu Bakar; Pengarah Undang-undang Markas Tentera Laut, Kapten Azhari Abdul Aziz.

Pegawai Pemerintah Pangkalan Udara Subang, Kolonel Ramlan Kasbi dan Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abd. Jalil Hassan.

Orang Besar Istana (Tengku Seri Paduka Shah Bandar) Tengku Ardy Esfandiari Tengku Abdul Hamid Shah pula antara 18 orang yang menerima Darjah Kebesaran Setia Sultan Sharuddin Idris Shah (SIs).

Antara yang turut tersenarai ialah Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Selangor, Abu Bakar Mohd. Daud; Timbalan Pendaftar Kanan UPM, Chek Zan Kasah; Pengarah Bahagian Kejuruteraan Automotif Jabatan Pengangkutan Jalan, Ir. Mohamad Dalib dan Pengarah Cawangan Risikan Kastam Diraja Malaysia, Badarudin Mohamed Rafik.

Seramai 27 orang dikurniakan Darjah Kebesaran Ahli Mahkota Selangor (AMS) termasuk wartawan akhbar The Star, Edward Rajendra J.S. Henry Kandiah manakala seramai 20 lagi dikurniakan Darjah Kebesaran Ahli Sultan Sharafuddin Idris Shah (AIS) dan seramai tujuh orang menerima Bintang Perkhidmatan Cemerlang (BPC).

Sultan Selangor juga berkenan mengurniakan tiga Jaksa Pendamai (JP) iaitu kepada bekas Ahli Dewan Diraja Selangor, Datuk Abu Bakar Abdul Hamid; Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH) Kementerian Sumber Manusia, Tan Sri Lee Lam Thye dan Ahli Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Raja Muda Selangor, Puan Sri Thamayanthi Dewi Ampikaipakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan